torsdag 27 oktober 2011

Braehälla

Jag har funderat på/velat att besöka Braehälla slottsruin ända sedan i somras. Ja, jag var redan på väg lite tidigare i höstas, men då informationen vid parkeringen inte överrensstämde med informationen jag läst på jobbet så valde jag att strunta i det den gången. I vår A-Ö-pärm vi har på jobbet, står det att det är ca 600 m till ruinen från parkeringen. Men enligt informationsskylten på plats står det att det är ca 1,7 km och att det ska ta ca 30 min att gå! Lite skillnad om man säger så...


Frågan är då vad Braehälla är för något som jag så "häpet" var tvungen att se? Jo, en gång i tiden var det Per Brahe d.y:s jaktslott, idag återstår dock bara en ruin! Men ruiner är alltid spännande. Så därför ville jag gärna se den.

Då de som bor på Näs säteri uppenbarligen inte vill ha massa löst folk springandes för nära gården vågade jag inget annat än att välja vandringsleden till ruinen. Men vandringsled är ändå att ta i. Det är mest en liten upptrampad stig. Det går visserligen inte att gå fel, eftersom det bara är att följa den upptrampade "stigen". Men, om man blir det minsta osäker är det bara att lyfta blicken och leta upp en vitmålad stolpe el en markerad stam på ett träd! En kort kort sträcka har man varit förutseende nog att lägga ut spänger (eller heter det spångar?).

Efter en kort, kort promenad inser jag att det här inte är ett av mina smartaste infall att välja att fullfölja. Dels därför att det fortfarande, eller det tror jag i alla fall, är älgjakt, och stigen/vandringsleden till ruinen går genom sådan terräng som älgar gillar. Dels därför att jag inte hade några stövlar utan mina vanliga joggingskor (svarta dock) och det var rejält sankt, och självklart dumpade jag både en och två gånger innan jag hamnade på torrare mark... Inte hade jag någon med mej heller. Men, hade jag börjat traska, tänkte jag då rakt inte vända och åka hem igen!

Den upptrampade stigen

Ledmarkering

Lite blött på sina ställen

Spångad del

Sista biten upp mot ruinen är riktigt fin!
I maj 1680 började greve Per Brahe d.y. att bygga sitt jaktslott på krönet av en hög klippa vid sjön Noen. Och det var läget vid sjön som gjorde att han valde just denna platsen. Greve Per Brahe d.y. älskade nämligen vackra utsikter! Det var inget stort slott, utan bestod bara av ett våningsplan med förstuga, en stor sal och tre mindre kammare. Slottet hade även en källare, och på taket fanns en altan. Yttermåtten var inte mer än 14 x 11 meter.

Greven dog dock innan slottet var färdigbyggt, och hans jakt- /lustslott drogs in till kronan under 1680-talet, under Karl XI:s reduktion, men återgick snart till privat ägo. Slottet började dock förfalla redan under 1700-talet, och det sägs att slottets tak flög av under en höststorm och hamnade på sjöns botten...
Braehälla

Braehälla

Braehälla
Enligt skylten vid parkeringen skulle det ta ca 30 min att gå till ruinen, och eftersom jag då självklart var tvungen att ta tiden, så kunde jag bara konstatera att det faktiskt stämde. I vanliga fall en helt ok promenad, men nu var jag tvungen att hålla koll på "vattenpölar", undvika att plumsa i dessa, samt ha lite utkik efter älgar och jägare, så det var lite mer ansträngande än jag tänkt mig.

Men, väl framme gjorde varken eller ruinen  utsikten mej besviken, utan det var värt mödan! Och jag kan rekommendera ett besök här. Tänk bara igenom vilken tid på året och välj skodon efter detta så ska det inte vara några bekymmer!


Utsikt från Braehälla

Utsikt från Braehälla
Öppet/tillgängligt: Året om. Vare sig "vandringsled" eller ruin är tillgänglighetsanpassat.

Hitta hit: Från Gränna, kör väg 133 mot Tranås. Vid Adelöv, sväng höger mot Hullaryd. Skylt in mot Näs Säteri och Slottsruin. Från parkeringen 1,7 km enligt informationstavla. Enligt vandringsskylt 1,5 km.

4 kommentarer:

Nnika sa...

Har kikat igenom din sida och läst många härliga inlägg. Roligt att se så många foton med. De från Trollhättan har varit roligast på grund av att jag fått se staden ur dina ögon istället för mina.. :-)
Har du varit vid Herrgården Åker som ligger mittemot Gamle Dal´n? Har fått ut via google att den heter så, men är inte säker.. Det är ett ställe jag skulle vilja kika på lite närmre. :-) Har fått fler utflyktsmål än jag hade innan via din blogg! Tack för att du delar med dig! :-)
Ha en fin dag!
Kram Annika

Jenny sa...

Annika: Tack för dina snälla ord! Är det det gula huset på andra sidan älven du menar?Jag tror det är gult i alla fall. Där har jag inte varit. Än. Men jag skulle vilja komma lite närmare där jag med. Den heter dock inte Åker. För Åker ligger precis vid Gamle Dal'n. Det är det vita huset "bakom" parkeringen nere vid Gamle Dal'n. Jag tror att herrgården du menar heter Skälsbo.

Trollhättan är hemma för mig, det är där jag är uppväxt, men upptäcker hela tiden nya sidor av sta'n, som jag inte såg när jag bodde där! Jag har ett par nya utflykter på gång hemmavid. Så håll utkik! =) //Jenny

Nnika sa...

Hej igen! :-)
Nej, det blev lite fel på namnet där, men hittade rätt sedan.. :-p Som du såg på bloggen var det det gula huset.. Var visserligen bebott, men gick att gå nära utan att gå in på tomten.. :-)

Jag förstår precis vad du menar. Jag hittar också nya ställen här, men är rädd att jag börjar tröttna lite på stan (igen).. :-)

Jenny sa...

Om jag ska vara helt ärlig, så var jag rätt så trött på sta'n när jag flyttade ner till Skåne i augusti 2006 för att plugga. Men, efter några år på vift så ser jag sta'n ur ett annat perspektiv. Lite som en besökare... Och jag ska ta mej till Skälsbo så småningom, får jag fråga vart du ställde bilen??? Jag har liksom ingen lust att gå från typ Olidan... ;)//Jenny