onsdag 5 juli 2017

Jardin de la Marquesa

Det sista stoppet vi gjorde på den där ö-rundturen på Gran Canaria var vid "Banangrevinnans trädgård", eller Jardin de la Marquesa, som den egentligen heter.


Trädgården ligger vid foten av Arucasberget på norra Gran Canaria, och här kan man se över 500 olika växter från fem kontinenter. Det är verkligen ett paradis för den som gillar blommor och blader. I trädgården finns bland annat ett Drakblodsträd som är över 200 år gammal, en vacker endemisk växt och ett fikonträd med ett enormt omfång. Här växer även de små, söta kanariska bananerna. De håller dock inte EU-standard så de får inte säljas på export. De är inte bara för små, de är även för böjda...

Trädgården, eller trädgårdarna som det egentligen handlar om, började anläggas 1880 av den förste markisen av Arucas, Ramón Madam y Uriondo, som anlade dem runt sitt sommarresidens. Trädgården öppnades för allmänheten i november 1985 av markisens barnbarn, Don Manuel Crispín García Sánchez.

Idag är anläggningen ca 50 000 kvadratmeter stor. Och ska jag vara helt ärlig, så har nog trädgårdarna sett sina bättre dagar, men jag förstår att det kostar mycket pengar att hålla en sådan här anläggning i tipptopp. Den nuvarande ägaren gör vad hon kan för att få in pengar så hon kan hålla verksamheten igång. Om jag förstått det rätt så bor familjen fortfarande kvar i, det i mina ögon vackra, huset som ligger "mitt i trädgården".

Tröttnar man på att kolla på blommor, buskar och träd kan man alltid spana in alla påfåglar som bor i parken/trädgården.

Tyvärr var vi ganska trötta när vi kom fram till det här stoppet, så vi orkade inte gå någon längre promenad i trädgården, men jag tycker det var häftigt att få se alla bananklasar hänga där på träden...

Senaste besök: 28 mars 2017

Inga kommentarer: